Portefeuillehouder Persoonlijke ontwikkeling en Onderwijs.

PErsoonlijke ontwikkeling en Onderwijs

De Universiteit Twente wordt gekenmerkt door ontzettend veel verenigingen, commissies en andere activiteiten. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door studenten die naast hun studie actief zijn. De Student Union maakt dit als overkoepelende organisatie allemaal mogelijk en heeft de portefeuillehouder Persoonlijke Ontwikkeling en Onderwijs hiervoor verantwoordelijk gemaakt binnen het bestuur van de Student Union.

Als portefeuillehouder Persoonlijke Ontwikkeling en Onderwijs is Tessa verantwoordelijk voor alles wat studenten buiten het onderwijs leren. Aan de ene kant gaat het daarbij om studenten de mogelijkheden te bieden naast hun studie actief zijn. Hij probeert dit op allerlei manieren te stimuleren, bijvoorbeeld door het uitreiken van de More Than a Degree Awards. Aan de andere kant biedt hij voor (actieve) studenten de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen naast hun studie. De verschillende trainingen en het 'Board Improvement Program' voor besturen zijn daardoor voorbeelden van projecten waaraan hij werkt.

Studie: Public administration
Actief bij: A.S.V. Taste
Komt uit: Stroe, Gelderland, The Netherlands
E-mail: t.vanleeuwen@utwente.nl

Als eerstejaarsstudent vertrok ik niet meteen naar Enschede, maar heb ik eerst een jaar in Delft gestudeerd. Toch was de studie Technische Bestuurskunde niet van wat ik ervan verwacht had, waardoor ik besloot om met mijn propedeuse op zak naar Twente te vertrekken en te beginnen aan de bachelor Business Information Technology (BIT) aan de Universiteit Twente. Tijdens de Kick-In ontdekte ik al snel dat er talloze mogelijkheden zijn om naast je studie actief te worden in Enschede. Ik besloot om lid te worden van A.S.V. Taste, waar ik een hechte jaarclub vond, en daarnaast vond ik een nieuw thuis met actieve huisgenoten bij Tempo Doeloe.

In mijn eerste jaar sloot ik mij aan bij een commissie bij Inter-Actief. In mijn tweede en derde jaar kwamen daar bij Taste en Inter-Actief nog verschillende commissies bij. Zo heb ik bij Inter-Actief de Kick-In voor de opleiding mogen organiseren en heb ik voor Taste haar 33ste Dies georganiseerd. Door de pandemie waren beide commissies erg uitdagend, maar bovenal erg leuk en leerzaam. Zo ontwikkelde ik mijn samenwerkings-, leiderschaps- en communicatievaardigheden terwijl ik een onwijs leuke tijd had met mijn commissiegenoten.

Mijn eigen ervaringen met studentenactivisme hebben mij doen inzien hoe waardevol het is voor studenten om actief te zijn naast hun studie. Daarom ben ik ook actief bij De Ambitieuze Student (DAS), die zich binnen de Universiteitsraad inzet voor de mogelijkheden om actief te zijn buiten je studie. Zo werd ik enthousiast om ook zelf beleid te mogen schrijven voor studenten aan de University of Twente. Als portefeuillehouder Persoonlijke Ontwikkeling en Onderwijs ga ik mij nu een jaar lang inzetten om de persoonlijke ontwikkeling van alle studenten te stimuleren en te faciliteren. Daarnaast biedt dit jaar ook veel kansen om aan mijn eigen persoonlijke ontwikkeling te werken. Heb je ideeën over hoe we de persoonlijke ontwikkeling van studenten nog beter kunnen aanpakken? Kom dan vooral een keertje langs op ons kantoor voor een kopje koffie zodat we je ideeën kunnen bespreken!