EN|NL

StOF Bestuursbeurzen

Wat is StOF?

Als je door bijzondere omstandigheden studievertraging oploopt, kun je mogelijk in aanmerking komen voor een financiële compensatie vanuit het Studentenondersteuningsfonds (StOF).

Soms loop je studievertraging op door omstandigheden waar je zelf weinig aan kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan ziekte (ook chronisch), psychische problemen, ingrijpende familieomstandigheden of een functiebeperking. Maar ook als je veel tijd stopt in bestuurswerk of topsport/topcultuur, kan dat je studie vertragen. In sommige gevallen kun je daarvoor een vergoeding of compensatie krijgen.

Of je recht hebt op compensatie hangt af van verschillende dingen, onder andere:

FOBOS is nu StOF

De nieuwe StOF regeling is vanaf 1 september 2025 van kracht en vervangt de FOBOS-regeling.

Als je een bestuursjaar doet of je inzet voor een andere vorm van student engagement, kan dat je studie vertragen. Ook hiervoor kun je in sommige gevallen compensatie krijgen via de StOF-regeling.

Wat valt onder de bestuursbeurzen?

In Bijlage 3 van de StOF-regeling staat precies welke besturen en organisaties hiervoor in aanmerking komen.

Hoe werkt het met beurzen?

De Commissie Persoonlijke Omstandigheden (CPO) beoordeelt de aanvragen namens het College van Bestuur. Bij vragen kun je terecht bij de portefeuillehouder Persoonlijke Ontwikkeling & Onderwijs van de Student Union of de griffie van de CPO.

Voor meer informatie kan je de website van de CPO bezoeken: Studentenondersteuningsfonds (StOF) | Regelingen | SGW

Voor niet-EU-studenten in specifieke besturen geldt een speciale regeling: zij kunnen gebruik maken van een waiver in plaats van bestuursbeurzen. Dit geldt voor besturen in de studie, medezeggenschap en infrastructuur sectoren. Heb je hier vragen over, neem dan contact op met de Student Union.

Overgang van FOBOS naar StOF

Scenario 1 - Besturen die tussen oktober 2024 en februari 2025 zijn gewisseld

Besturen die tussen oktober 2024 en augustus 2025 zijn gestart, hebben recht op een vergoeding voor het gehele bestuursjaar op basis van het oude FOBOS-beleid.

Er zal één centraal FOBOS-aanvraagmoment zijn in januari 2026 om de beurzen aan te vragen waarvoor je in aanmerking komt. Op dat moment vraag je ook alvast de beurzen aan voor de toekomstige maanden dat je bestuur actief is, in dit geval de maanden januari en februari 2026. Voorheen moest dit apart worden aangevraagd, maar dit jaar wordt een uitzondering gemaakt.

De uitbetaling van deze aanvraag gebeurt in de maanden april, mei en juni 2026, zoals je kunt zien in de tijdlijn.

Alle besturen die na september 2025 van start gaan, werken volgens het StOF-beleid. Voor uitleg hierover, zie scenario 3.

Scenario 2 – Besturen die tussen februari 2025 en augustus 2025 zijn gewisseld

Besturen die tussen februari 2025 en augustus 2025 zijn gestart, hebben ook recht op een vergoeding voor het gehele bestuursjaar op basis van het oude FOBOS-beleid.

Er zal één centraal FOBOS-aanvraagmoment zijn in januari 2026 om de beurzen aan te vragen waarvoor je in aanmerking komt. Op dat moment vraag je ook alvast de beurzen aan voor de toekomstige maanden dat je bestuur actief is, in dit geval de maanden januari, februari, maart, april, mei, juni, juli en augustus 2026, afhankelijk van wanneer je bestuursjaar eindigt. Voorheen moest dit apart worden aangevraagd, maar dit jaar wordt een uitzondering gemaakt.

De uitbetaling van deze aanvraag gebeurt in de maanden april, mei en juni 2026, zoals je kunt zien in de tijdlijn.

Alle besturen die na september 2025 van start gaan, werken volgens het StOF-beleid. Voor uitleg hierover verwijzen we je naar scenario 3.

Scenario 3 - Besturen die in september 2025 of later overstappen

Het StOF-beleid wordt vanaf september 2025 geïmplementeerd. Voor besturen die in september 2025 of later wisselen, zijn de wijzigingen als volgt:

Belangrijke opmerking voor het komende jaar: het komende bestuur van 2025-2026 zal de FOBOS-beurzen aanvragen van januari 2025 tot augustus 2025 voor het bestuur dat hen voorging, evenals de StOF-beurzen van september 2025 tot september 2026 voor zichzelf. Voor een visualisatie en duidelijkheid hierover verwijs ik naar de tijdlijn.

Algemeen overzicht voor besturen in scenario 3

Voor de duidelijkheid verwijs ik nogmaals naar de tijdlijn.

Procedure voor het aanvragen van subsidies

Scenario 1 & 2 – FOBOS

Het aanvragen van beurzen via het FOBOS-systeem gebeurt zoals voorheen. Er zal één FOBOS-verantwoordelijke binnen het bestuur zijn, de zogenaamde ‘verdeler’, die ervoor zorgt dat alle juiste informatie van bestuursleden aanwezig is en dat alle bestuursleden hun toegewezen FOBOS-beurzen correct aanvragen. Voor de volledige procedure verwijs ik je naar voormalige bestuursleden met ervaring of naar de CPO.

Scenario 3 - StOF

Voor de besturen die vanaf september via het StOF-systeem werken, zijn er geen centrale aanvraagmomenten meer, zoals bij FOBOS. Het komende academische jaar zal de CPO testen of het werkt om de aanvragen het hele jaar door open te houden en het hele jaar door betalingen te doen. Dit zal het administratieve proces vergemakkelijken. Je vraagt de beurzen waarvoor je in aanmerking komt onmiddellijk na afloop van je bestuursjaar aan, ongeacht de maand waarin je bestuursjaar eindigt. Het is je eigen verantwoordelijkheid om deze aanvraag te doen!

Voor het aanvragen van de beurzen zal er binnen je bestuur één StOF-verantwoordelijke zijn die een formulier/Excel-sheet (nog te bepalen) invult met informatie over de bestuursleden (bijv. studentnummer, e-mailadres, naam enz.) en hoeveel beurzen de individuele bestuursleden moeten ontvangen. De bestuursleden ontvangen het geld dan allemaal rechtstreeks op hun eigen bankrekening.

Extra & Incidenteel

Voor de vorige FOBOS-categorie 5 Extra & Incidenteel-subsidies komt er ook een nieuw systeem in het StOF-beleid. Er zijn drie categorieën:

MUST

OCCASION

REST

Het is elk jaar aan de koepels van de verschillende sectoren om te bepalen welke commissies uit de REST-groep StOF-beurzen zullen ontvangen. Het wordt aanbevolen om te kijken naar het aantal uren per week per commissielid, omdat dit de beste indicatie geeft van de verwachte studievertraging.

Hetzelfde geldt voor de categorie OCCASION. De koepels van de verschillende sectoren kunnen per geval bepalen of deze categorie boven alle REST-commissies moet worden gerangschikt of ergens tussenin.

Nieuwe initiatieven

Binnen de groep Extra & Incidenteel van StOF bestaat ook de mogelijkheid om beurzen aan te vragen voor nieuwe initiatieven. Nieuwe initiatieven zijn nieuwe evenementen, commissies of verenigingen die iets faciliteren of organiseren voor studenten van de Universiteit Twente (UT). De initiatiefnemers/organisatoren van deze nieuwe initiatieven kunnen StOF-beurzen aanvragen voor het werk dat ze in het nieuwe initiatief steken. Hun aanvragen worden beoordeeld door het Centre for Educational Support (CES) in samenwerking met de Student Union. Om in aanmerking te komen voor de beurzen moet het nieuwe initiatief een werkbelasting van minimaal 4 of 5 uur per week per persoon hebben en gericht zijn op UT-studenten. Het nieuwe initiatief moet echt een nieuwe toevoeging zijn aan het aanbod van activiteiten dat al bestaat aan de Universiteit Twente. De Student Union heeft het recht om aanvullende vragen te stellen over het nieuwe initiatief. Het nieuwe initiatief wordt ook ingedeeld in een van de drie E&I-categorieën. Je kunt StOF-beurzen voor een nieuw initiatief aanvragen via de volgende link:

Wat te doen bij onenigheid over de verdeling van de StOF-beurzen binnen je bestuur?

Met het StOF-systeem is het aan de besturen om de beurzen onder de bestuursleden te verdelen. Dit kan mogelijk leiden tot onenigheid binnen besturen. Er zijn een aantal stappen die je kunt volgen in geval van onenigheid over de verdeling van de StOF-beurzen binnen een bestuur.

  1. Bespreek het probleem met de Raad van Toezicht/Advies of voormalige bestuursleden. Hun ervaring kan helpen om tot een oplossing te komen.
  2. Als stap 1 niet succesvol is, is de volgende stap om het probleem te bespreken met de koepel of contactpersoon van jouw sector.
  3. Als de koepel of contactpersoon ook geen passende oplossing kan vinden, kunnen zij het probleem bespreken met de Student Union.

De regeling in het kort

NB: De onderstaande informatie geeft een samenvatting van de regeling. Als je denkt in aanmerking te komen voor deze regeling, lees dan ook het volledige document!

Oude FOBOS regeling