Portefeuillehouder Communicatie, Internationalisering en welzijn

Communicatie

Justus houdt zich bezig met alle interne en externe communicatie van de Student Union. Op het gebied van interne communicatie coördineert hij alle communicatieactiviteiten van de Student Union. Denk hierbij aan het up-to-date houden van de website, het inzetten van social media, het uitsturen van persberichten over belangrijke Student Union-evenementen en al het flyer- en postermateriaal.

Op beleidsmatig niveau geeft hij richting aan de algehele communicatie en bepaalt welke boodschap overgebracht moet worden naar de student. Verder adviseert hij de Universiteit Twente op het gebied van de communicatie die plaatsvindt tussen de organisatie en zijnstudenten.

Om deze taken uit te kunnen voeren krijgt Justus ondersteuning van het Student Union communicatieteam.

Internationalisering

Steeds meer internationale studenten gaan in Enschede studeren. Voor deze studenten moeten dezelfde mogelijkheden zijn als voor Nederlandse studenten.

Als portefeuillehouder Internationalisering heeft Justus samen met het International Office en de koepel UniTe de rol van kartrekker als het gaat om het creëren van een ideale leefomgeving en het ontvangen van internationale studenten op de Universiteit Twente. Onderwerpen waar hij mee bezig is zijn: integratie, acculturatie, inclusie en verschillende activiteiten die daarbij horen.

Welzijn

Vanuit de Welzijns portefeuille heeft de Student Union de wens om studenten te behoeden voor welzijnsproblemen. Bovendien wil hij graag studentenwelzijn in het algemeen verbeteren.  Als portefeuilehouder Welzijn organiseert en faciliteert Justus activiteiten om bovengenoemde te realiseren.

Samen met de Universiteit werkt Justus aan vraagstukken rondom studentenwelzijn. Hij zit onder andere in de stuur- en projectgroep Student Wellbeing Implementation Plan (SWIP), en werkt vanuit daar aan verschillende projecten. Dit doet hij onder andere met CES- SACC studentpsychologen, M&C en anderen betrokkenen vanuit verschillende faculteiten aan de Universiteit.

Justus Straus

Studie: Technische Bedrijfskunde
Actief bij: A.S.V. Taste, dispuut Thoridor
Komt uit: Arnhem, Nederland
Email: j.v.d.straus@utwente.nl

Toen ik in de 6e klas zat, was ik redelijk zoekende naar wat ik wilde studeren. Uiteindelijk viel mijn oog via de website van de UT op Technische Bedrijfskunde. Na een meeloopdag was ik overtuigd: ik ga Technische Bedrijfskunde studeren. Met name de toegankelijke en persoonlijke sfeer van de universiteit sprak mij enorm aan. Ik besloot volledig voor het studentenleven te gaan. Op mijn 17e verhuisde ik naar Enschede en ik wist al dat ik naast mijn studie ook bij een vereniging wilde gaan om het maximale uit mijn studententijd te halen! Na een – ondanks corona – zeer geslaagde Kick-In, viel mijn keuze op A.S.V. Taste.

Bij Taste heb ik een jaarclub gevormd met 10 jongens. Na een jaar heb ik ook een dispuut gevonden, namelijk dispuut Thoridor, waar ik elke woensdag en donderdag te vinden ben. Verder heb ik verschillende commissies gedaan, zoals de eerstejaarscommissie en de Kick-In commissie. Deze commissies vond ik erg leuk en ze hebben mij alleen maar meer enthousiast gemaakt om meer te gaan doen naast mijn studie. Ook heb ik op een laagdrempelige manier veel geleerd van deze commissies. Hierbij kun je denken aan communicatieve- en samenwerkingsvaardigheden, maar ook aan het omgaan met teleurstellingen en onverwachte situaties.

In mijn tweede jaar raakte ik via enkele dispuutsgenoten enthousiast over de Student Union. Op dat moment was ik al betrokken bij commissies en zij vertelden mij over hun eigen bestuursjaar bij de SU. Het idee om een bestuursjaar bij de SU te doen, begon steeds meer te kriebelen en dat is eigenlijk nooit meer weggegaan. Mijn portefeuille omvat veel onderwerpen waar ik me komend jaar in ga verdiepen. Denk bijvoorbeeld aan de huidige internationaliseringsdiscussie. Ik ben enthousiast om meer te leren over deze onderwerpen. Als je suggesties, feedback of vragen hebt over deze portefeuille, neem dan gerust contact met me op!