8 juni 2023 15.00 uur - 16.30 uur

Lichaamsgerichte ademtraining

Veel mensen herkennen dat gevoel van onrust in je lichaam, van nervositeit. Je ademhaling verplaatst zich gevoelsmatig van je buik naar je ribben of nog hoger en je ademhalingsfrequentie schiet omhoog. Soms is het moeilijk om daarna weer tot rust te komen.

Bij langdurige stress raakt je ademhaling langzaam ontregeld. Op een bijna onmerkbare manier begin je steeds oppervlakkiger en minder efficiënt te ademen. Dit kost je lichaam onnodig veel energie en kan voor verschillende fysieke en mentale spanningsklachten zorgen.

In deze 4 of 8 weekse training leer je, met behulp van ademoefeningen, hoe je je lichaam beter kunt voelen en hoe je de stress signalen van je lichaam leert herkennen. Je leert je te ontspannen, rustig te blijven in stressvolle situaties en je emoties los te laten. Je krijgt "tools" om je voor te bereiden op examens en inzicht in hoe je invloed kunt uitoefenen op je fysieke en mentale gezondheid.

Deelnemers die deze ervaring hebben volbracht, ervaren dat ze meer kunnen dan ze vooraf dachten.

In deze training komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod:

·        Hoe adem jij?

·        Wat is het belang van goed ademen en sporten/bewegen?

·        De wetenschappelijke achtergronden van ademen en de voordelen van adem oefeningen

·        Hoe leer je stress in je lichaam herkennen en hoe kun je je stress levels verlagen met behulp van je adem?

Cursusduur

Dit is een nieuwe training. Voor studiejaar 2022-2023 zal deze in een verkorte variant worden aangeboden voor een periode van 4 weken. Vanaf september 2023 zal deze als 8 weekse training worden aangeboden. De bijeenkomsten zullen ongeveer 1,5 uur duren plus opdrachten tussendoor.

Wanneer

·        1e training, donderdag 8 juni om 15.00

·        2e training, donderdag 15 juni om 15.00

·        3e training, maandag 19 juni om 15.00

·        Einde, 4e training, donderdag 22 juni om 15.00

Dojo, Sportcentrum UT

Deelname

Minimaal 4 studenten, maximaal 10 studenten. Voorafgaand aan de start van de training zal er een korte intake met de trainer plaatsvinden.

Geen kosten voor UT studenten

Taal

Nederlands. Bij deelname van internationale studenten is de voertaal Engels

Aanmeldingen

Je kunt je aanmelden voor deze training via SACC@utwente.nl onder vermelding van je naam en student nummer. Het maximaal aantal deelnemers is 10.

Sportcentrum
8 juni 2023 15.00 uur - 16.30 uur