EN|NL

DISPUUT EKRIXI WINT CREATE TOMORROW 2021 MET HUN OPLOSSING VOOR KOOPMANS BOUW

Enschede 28 MEI - Dispuut Ekrixi is de winnaar van de studentendenktank Create Tomorrow 2021 en won vanavond de hoofdprijs van €3000,-. Tijdens een spannende finale streden 11 finalisten om de titel. Volgens de jury maakte het winnende team het verschil met een innovatieve oplossing voor de huizensector.

De internationale studentendenktank van Create Tomorrow vond dit jaar voor de tiende keer plaats. Daarom een speciale editie van twee dagen. Met op de eerste dag themasessies en paneldiscussies gerelateerd aan de ingebrachte cases, en op de tweede dag de denktank. Deelnemers en geïnteresseerden konden het programma volgen via een livestream. Ruim vijftig studententeams uit de regio, maar ook uit Duitsland, Suriname en andere landen, werkten aan één van de challenges. De livestream werd uitgezonden vanuit het Enschedese Wilminktheater. Wetenschapsjournalist Diederik Jekel verzorgde de rol van host. Ook was er keynote van Mark Tuitert, entertainment van Niels Houtepen en een coronaproof after party met silent disco.

HET WINNENDE TEAM EN HUN OPLOSSING

Het winnende team Dispuut Ekrixi werkten aan de case van Koopmans Bouw. Hun creatieve oplossing had een unieke invalshoek volgens de jury. Een van de teamgenoten van het winnende team: “Onze oplossing is dat grote bedrijven huizen kunen inzetten als secundaire arbeidsvoorwaarden. Zo kunnen ze samen, met gelijkgestemden, in een hub wonen.”

De winnaar werd gekozen door de casepartners samen met een onafhankelijke jury. De jury bestond uit Jaap Beernink (Novel-T), Tanja Lendzion (CEO Antea Group) en Victor-Jan Leurs (Founder Caase.com). De jury keek bij de beoordeling van de finalisten gekeken naar de haalbaarheid, de inventiviteit en de maatschappelijk impact van de oplossing. Jaap Beernink: “Het lost een heel pijnlijk probleem op, waarbij ze rekening hielden met betrokken stakeholders en hen allen duidelijke voordelen kon bieden.”

DEELNEMENDE ORGANISATIES BRACHTEN EEN DIVERS PALLET AAN CHALLENGES IN

Naast de challenge van Koopmans Bouw waren er diverse casussen vanuit verschillende partners. Gasunie, Gemeente Enschede, Provincie Overijssel, Zehnder, Universiteit Twente met SONS, Wageningen University met Kumasi, Medtronic en Inalfa hebben de studenten de afgelopen 24 uur uitgedaagd. Samen zorgden ze voor een divers pallet aan challenges.

OVER CREATE TOMORROW

Create Tomorrow staat al jaren bekend als de grootste studentendenktank van Europa. Dit jaar vonden op de eerste dag themasessies met paneldiscussies plaats. Hierbij lag de focus op de onderwerpen smart cities, connected healthcare, future industry en energy transition. Verschillende experts, ondernemers en onderzoekers gingen met elkaar in discussie en beantwoorden realtime-vragen van de kijkers. Vanaf donderdagavond tot vrijdagavond werkten studenten in teams samen aan hun challenge. Ze werden begeleid door coaches en vertegenwoordigers van de deelnemende bedrijven en organisaties.

Create Tomorrow wordt jaarlijks mede mogelijk gemaakt door Universiteit Twente, Saxion Hogeschool, Provincie Overijssel en Gemeente Enschede. De organisatie is in handen van een studentencommissie, in nauwe samenwerking met Novel-T. Na het event wordt voor de winnende teams en bedrijven een bootcamp georganiseerd om de beste oplossingen gericht verder te brengen.

De programmering van het tweedaagse event Create Tomorrow is te vinden op createtomorrow.digitaleventplatform.com en was ook te zien als programmaonderdeel  de Dutch Innovation Days.

Contact: Cindy Marsman | 0642312077 | c.marsman@novelt.com