Onze wereld is onrustig. Sinds 2020 blijft het aantal conflicten stijgen, waarbij het vaak om complexe situaties gaat. Tussen juli ’23 en juli ’24 kwam volgens de ACLED (Armed Conflict Location & Event Data project) één op de zeven wereldburgers in aanraking met politiek geweld. Dergelijke conflicten hebben diepgaande gevolgen voor de betrokken bevolking en de wereldgemeenschap.
In de muzikale reeks Ver van mijn Bed proberen we een artistiek perspectief te geven op de neveneffecten van ernstige conflictsituaties wereldwijd. De titel verwijst naar de uitdrukking "ver-vanmijn-bed-show," iets dat ver weg van jouw wereld gebeurt, letterlijk of figuurlijk. Het blijkt vaak heel moeilijk om ons goed in te leven in situaties van menselijk leed om ons heen. Iets wat je niet zelf hebt ervaren kun je je maar in beperkte mate voorstellen. Kunnen we via de artistieke weg realiseren dat een gebeurtenis of situatie die zich buiten jouw ‘bubbel’ ontvouwt - ver van je eigen bed - je toch raakt?
Aflevering 2
De eerste aflevering van Ver van mijn Bed vond plaats op 23 juni bij het StadsCarillon in de Grote Kerk op de Oude Markt. Hier werd het complexe conflict in de Palestijnse gebieden verklankt, en de diepgaande gevolgen voor de betrokken bevolking en de wereldgemeenschap. Het tweede deel in deze reeks is gepland op 20 maart 2025, 19.15 - 20.00 uur. Deze keer belichten we femicide in Latijns-Amerika en de dreigende annexatie van Taiwan door China. Esther Schopman werkt daarvoor samen met de Taiwanese geluidskunstenaar Lena C., de Latijns-Amerikaanse componist Pedro Coloma en de Enschedese dichter Regine Hilhorst.
“Ver van mijn Bed II” zal plaatsvinden bij de CampusBeiaard op het carillonveld van de Universiteit Twente in Enschede. De voorstelling omvat scherpzinnige gedichten van Regine Hilhorst, een compilatie van twee volksliedjes voor carillon en twee speciaal voor deze gelegenheid geschreven composities. Het programma start met “Música para Latinoamérica”, een compositie voor carillon solo van de hand van Pedro Coloma. Het programma sluit af met “Before the Tide Surges”, een compositie van Lena C. voor geluidssamples, elektronische synthese en carillon. Het carillon wordt bespeeld door Esther Schopman.
Over de makers
Lena C. is een Taiwanese geluidskunstenaar die in Enschede woont. Ze onderzoekt geluid en interdisciplinaire kunst via artistiek onderzoek, live performance en vrije improvisatie in elektronische muziek, compositie voor beeldende kunst en installaties. Haar onderzoeksinteresses draaien om thema's als de relatie tussen individuen en natuurlijke fenomenen, posthumanisme en de invloed van technologie en media op de menselijke ervaring. Ze gebruikt hiervoor modulaire synthesizers, samples uit veldopnames en Max/MSP om ambient en experimenteel geluid te creëren met unieke texturen, variërend van ingetogen immersie tot intense dynamiek.
Pedro Coloma is een Chileense componist die zich voornamelijk richt op filmmuziek. Momenteel studeert hij Compositie voor Film en Theater aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Zijn werk bestaat uit composities voor orkest, beiaard, piano, strijkkwartet, kamermuziekensembles en elektronica. Daarnaast heeft hij muziek voor diverse films en animaties geschreven.
Regine Hilhorst is theatermaker, acteur, schrijver, dichter, zanger en docent. Ze is allergisch voor te strak zittende keurslijven, dichtgeslagen deuren en notoire betweters. Ze maakt muzikaal theater over maatschappelijke thema’s als diversiteit, hokjes denken en polarisatie voor het onderwijs, verschillende musea en de vrije sector. Als dichter en schrijver probeert ze grote thema’s te vertalen naar kleine herkenbare situaties van alle dag. Regine schrijft gedichten, maakt theater in opdracht, was stadsdichter van Enschede van 2013 tot 2015 en heeft verschillende boeken geschreven. Zie: www.reginehilhorst.com
Esther Schopman, alumna van de Universiteit Twente (TO’93), is stadsbeiaardier van Enschede en campusbeiaardier van de Universiteit Twente. Ook is ze coördinator, onderzoeker en coach bij het platform Sound City van de Master Muziek (ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten), waar artistiek onderzoek wordt gekoppeld aan maatschappelijke thema’s en uitgevoerd in samenwerking met specifieke doelgroepen en/of maatschappelijke organisaties.
Met dank aan
Deze tweede aflevering van Ver van mijn Bed is mede mogelijk gemaakt door het Cultuurfonds (FKCIPO), het Franssenfonds, Stichting Small Support, Universiteitsfonds Twente, ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten (Master Muziek & het lectoraat Theorie in de Kunsten) en Stichting Enschedese Carillons.